Followers

Thursday, March 12, 2009

kami dh pindah rumah..


Alhamdulillah...
Dengan kudrat yang Allah beri, akhirnya kami selesai berpindah rumah.
Walaupun kami mengalami banyak kesukaran trutamanya dlm proses mengangkut brg..
xde knderaan..brg2 yg brt yg mmrlukn tnga llaki mcm peti sejuk, msin basuh.. Masa yg suntuk utk kmas dn kosongkn rumh (tgh sibuk dgn mid-term test, assg, prsnttn) dll.. Rase tak sanggup nak ingat balik..penatnye..sedih..sedih sbb xde yg betul2 rela nk hulurkan bntuan..mungkin mrka sibuk dan ade hal masing2. Kami xsalahkan sesape pun. Kami pun klu blh xnk mnyusahkan org lain..tp..apakan daya kami..bayangknlah..berpindah rumah dgn mgunakan tnaga seorg llaki dn tnaga seorg prmpuan.

Dlm mase seminggu sblum 'due date' utk kosongkn rumh, kami basuh rumh baru, dan mula angkat brg sdikit demi sdikit mane yg blh bwak gne mtor. Kami sewa lori hr khmis mlm sbb abg lori tu keje siangnye. Malang skali..mlm 2 hujan. tpksa tggu hujn reda. Bila hujn dh reda, lbih kurg dkat pkul 11pm, kmi start agkut brg dr tgkt3 ke lori. Abg lori kte, dh siap agkt btau, lmbt pun xpe. Dgn lori ni, kmi agkt brg2 bsar+berat je..smpai penuh. Lori pn xbsar sgt. Selesai agkt brg ke lori pkul 2am. Gerak ke rumh baru. Pastu agkt brg dr lori ke tgkt 3 jgak.. Lbih kurg pkul4am, selesai agkt brg2 dr lori td. Yg tinggal di rumh lame hanyalah brg2 yg blh angkut gne kereta je..

Tak dpt gmbarkn mcmane penatnye hari tu..
Tp Alhmdulillah, masih ade stdnt UIA yg blh tlg kami. Syukran ala husnikuma..

Klu kita sedih..Allah tahu btapa kesedihan kita 2..
klu kita penat yg teramat sgt2 pun, Allah tahu semua 2..
yg penting, kita bergantung harap HANYA pada Dia..
sbb Dia TAKKAN kecewakan kita..
cume kite je..slalu leka dn lalai dgn apa yg Dia perintahkan pd kita."

sbg cntoh..mase kmi nk agkt brg yg paling brat- kami rase la (peti sejuk), ttibe pak cik guard yg keje bhmpirn rumah kami tawarkn diri nk tlong agkt peti 2..die nmpk peti 2 mcm xterangkat je..bila agkt bertiga, kurg skit beban kan..tu tndenya Allah tak pernah lupakan kita bila kita xlupakan Dia..terubat kesedihan td.

lepas tu, mak ade telefon. mak pesan "klu penat sgt, xyah agkt semua..mak dgn ayah dtg Sabtu ni, Syafiq (adik) pun ikut. nnt kita agkat baki2 brg naik keta.."
qila serba salah..kesian la dorg penat2 smpai dr Johor..nk kne g agkt brg plak..
mak kate "xpe..mak g sane pun sbb nk tlg pndah rumah."
Makin terubat kesedihan td..itulah kasih seorg ibu..nalurinya dpt me'rasa'kan keperitan yg dirasai oleh anaknya..

Bila kami fikir2kan balik, mgkin byk hikmahnya Dia detikkan hati kami utk bpndah rumah ni..antara sedar dan tidak je. Antaranya mungkin..
>> sentiasa bergantung harap HANYA pada ALLAH..banyakkan berdoa moga dipermudahkn segalanya.
>> kita dpt mngenal siapa "kawan" dn siapa "sahabat" kita..
- kita memang ramai kawan..sape2 pun blh jd kawan kita. berlambak2 kn..tp nk 'recognize' siapa yg blh jd sahabat sgt susah..terima kasih byak pd yang membantu secara langsung atau xlangsung. hanya Allah yg dpt balas jasa kalian.

Maaflah..pnjg pulak entri kali ni. sekadar luahan perasaan..
Untuk makluman, kami berpindah ke Centrepoint Batu Caves. berhadapan Giant (yg budak UIA slalu g tu)... Lokasi rumh kami brhmpiran dgn kdai Double A, kdai2 lampu, tangki air besar 2..rumah kami 2 dikenal sbg 'service apartment' @ bhs mudahya rumah kedai. klu ade kelapangan, jemputla dtg ke rumah kami...=)

6 comments:

@deQashaH said...

salam..laaa...nape tak gitau nak minta tolong angkat barang pindah rumah baru...kalo bagitau leh aku pinjamkan unser aku...hurm..siannye kat korang..tapi syukurla, semua dah selesai...lenkali bagitau la ye kalo ade pape yang nak minta tolong..Izu, duit tag nanti dalam masa terdekat aku bayar semula...ok. maaf ye...

ummuabdullahsyaakir said...

salam,Qila..rumah baru Qila dh nk dekat dgn rumh makcik akk,area masjid uia:) klu akk dtg sana blh la singgah

nuruljannah said...

la qila ni..knape tak sms saye??padahal kite dekat je..
mane la tahu ade kelapangan mase tu..mesti qila malu kan?ape guna saye jadi kawan...

izuqila-adeqashah said...

alhmdulillah semua dh selesai..kitorg segan nk mntak tlg org yg jauh2..mcm susahkn kne pggil org dtg tlg..

izuqila said...

insyaAllah..sila2..=)

izuqila said...

ha, 2 la jai..tkut mnyusahkan..nk kne g umah pulak lg..
nyway, thanks a lot pd yg mghulurkn bntuan..barakallahu fikum!(",)