Followers

Tuesday, July 14, 2009

Hari pertama di semester baru..

13 Julai 09 >>> Urmm..bnyak makna tersirat disebalik tarikh ni..
Antaranya...

1. genap 4 bulan lg ulgtahun klhiran "incik" saya..
2. juga jika no 13 ni x 2..ulgtahun klhiran qila pulak..(^_~)v
3. hari pertama qila meneruskn kuliyah stlh agk lama dnsihtkn bercuti dek sbb gugur 3 buln yg lalu (10Apr)..

haa!!? hari pertame sem baru..
qila la antra yg ter'excited' nk g klas!..rndu..hrp2 la smgt ni kekal smpai abis sem..hoho..

umm, mcm2 ragam qila nmpk arni...
baik Malaysian ke..foreigner ke..
yelah, dh lame bercuti le katekn (bg yg xamik short sem la). Spnjg jalan2 ke sane sini, mse nk g klas kt dlm UIA td, mmbuat qila tersenyum sndri ble tgk gelagat stdnt2 nih..tp senyum cover la. mabuk ke jln2 senyum sesorg..heh!
antrenye, stdnt2 ni mcm dh terpisah bertahun2 plak..hihi! bile jmpe mmber je, salam..rangkul bdan mmber..si arab td 2 la..excited sgguh! heheh..(xpe2, ukhuwah 2 yg pntg!)

"lame xnmpak syeikh!!"

"pe cer??"

pastu antra soaln yg beratus2 kali dtanya kt kite..ialah... jeng2...jeng..

"amik subjek ape sem ni?"

"amik subjek tuut dgn sape?"

mulela mggelabah cri confirmation slip..hoho..klako2.. so, bersedialah utk mngingati sbjek ape yg kite add..bile org tnye amik subjek ape..tot, tot, tot, tot n tot...settle..hihih!! (^_^)

Seperkara lagi yg mnyeronokkan hri pertame sem ni..qila jumpe lecturer2 ksygn mse awal2 msuk UIA dlu..Ust.Mujtaba, Ust Abul Laith..(lecturer yg cukup mmberi inspirasi dlm khdupn di bumi uia ni).

Ust Abul Laith: "hey mama! aina bintuki? (mana anak awak?)" dgn sleng2 ust 2..hehe..ust ni org Hindi. Sejak ust tau qila dh kawin, ust terus pggil qila dgn gelaran "mama"..Ust Mujtaba pulak dr Sudan..pn bertanyakn soalan yg same jgk..
Jawapan qila ringkas je.."InsyaAllah Ustaz..fit toreeq" (on da way).

Qila xberharap sgt dh..Klu dpt, alhmdulillah! klu xdpt lg pun..alhmdulillah..tu sume kerje Allah..(^_^)

7 comments:

nursyahadah said...

SaLam kak..=)
hehehe..semoga dapat melalui hari2x yg mendatang..

Bismillahirrahmanirrahim..

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu..

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu..

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu..

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun..

Kerana Kasih sayang..=)

Hayatilah..

SaLam aLaik..

Insan Kecil said...

salam Qila..

wah seghonok noo dapat pi kuliah!
apapun semoga azam sem ni sentiasa bersemangat menghadapi hari2 yg dilalui berterusan selalu..

be strong and think positively!

izuqila said...

to nursyahadah

wsalam..insyaAllah syukran ats doa..=)
tersentuh hati bce ayat ni..tmkasih..(^_^)

izuqila said...

to atthiah

haah..2 lah atie..boring la cuti lelame..tp karang, bile dh g kuliyh, sibuk nk cri cuti lak..hehehe..

susah kn kite nk maintainkn azam sem bru ni..?? blh bg nsiht skit x wahai bakal kaunselor..(^_-)v

Insan Kecil said...

ok, got ur Q!
Nak maintainkan azam ye! Mudah je..
1. Mohon pada Allah tetapkan hati di jalanNya

2. Periksa niat menuntut ilmu.. Saya menuntut ke kampus kerana menuntut ilmu kerana Allah

3. Saling ingat mengingatkan azam masing-masing. So, btau la Izu apa azam Qila

4. Duduk sekejap, amik masa hayati subjek apa yang dipelajari.. Bayangkan yang positif tentang subjek tu, lecturernya, assignmentnya, examnnya..buat imaginasi yang best..rasai dan selami perasaan, fikiran diri Qila dalam imaginasi tu..Tanamkan azam utuk skor best dlm subjek tu. Ini meransang perasaan seronok untuk menghadapi subjek tu. Jadi ia memudahkan kita menghadapi apa sahaja cabarannya.

5. baguslah ada azam, jadikan azam satu matlamat yang jelas.fikirkan cara yang berkesan untuk mencapai azam Qila tu. Apa langkah2 yang boleh diambil.

6. Jangan frust bila ada matlamat tak tercapai. Mungkin ada sesuatu yang lebih baik Allah nak bagi.

7. Percayalah iman naik turun, yazid wa yanqus..lagi kan semangat kita..apapun hargai usaha yg kita wat dan bagi hadiah kat diri sendiri bila ada matlamat tercapai.

8. Tu je yg dapat dikongsikan.. Muhasabah apa yang kita dah wat, samada kita suka atau tidak ia menjadi sejarah namun setiap yg berlaku ada nilainya-iaitu pelajaran dan pengalaman kehidupan.. Setiap hari adalah satu pembelajaran..so, it makes u grow up day per day!

::Special written to my sweet fren
-Aqila::

Mujahidah said...

salam.qila, akak blogger yg pass by, kt pernah berjumpa di program bersama orang asli dulu..tp masa tu qila ngn izu belum nikah, zaman u all 'menjeling-menjeling'.. kak sham nak tnya izu ngn qila dari awal nikah aari tu mmng planning ke? dah lama nak tanya..tp tak tertanya2..

ummuabdullahsyaakir said...

Salam Qila,moga sht n ceria selalu..dh lma xjaln2 blog ni.

Akk doakn yg terbaik utk Qila dan suami..moga ketabahan kalian dlm menempuh ujian tu bakal merai kejayaan yg tak ternilai harganya.

Insya Allah jgn puts usaha n doa,Qila n suami pun muda lagi...n jgn lupa makn selalu asid folic..moga cepat beroleh zuriat yea.