Followers

Friday, June 26, 2009

Cukup-cukup makan aje..

Hmm..
Malam ni kami berdua kerja. Qila jaga pusat Bahasa Arab AlDiwan di Tmn Melati, Izu jadi pak ustad ajar mengaji dekat Pusat Pengajian Al-Quran Mukmin di Selayang. Pada asalnya izu seorang saja yang bekerja dekat AlDiwan, tapi disebabkan jadual baru di Selayang bertindih dgn jadual asal di AlDiwan menyebabkan Qila pun terpaksa 'digajikan' sama.

Ni pun baru balik dari Selayang. Malam ni tak ramai sangat budak yg datang mengaji. Tak penuh la maksudnya. Tapi memang tak penah penuh pun..hehe. Ade je lopong2. Nak buat macam mana..masing-masing punye hal yg tersendiri. Boleh dikatakan semua dah boleh kenal huruf dan mengeja. Cuma tajwid dan ketepatan sebutan huruf yang jadi masalah. Ada sorang budak tu dah baca Quran..banyak la jugak..dah hampir tengah Quran..tapi tergagap2 yang amat..hehe. Terfikir jugak, macam mana la die boleh baca sejauh tu..sedangkan bacaan die sangat tak baik. Apa cerita dengan kitab Iqra' yang dia dah lalui sebelum ni?.. Done with many many many mistakes ke?.. Izu akan rungkaikan minggu depan..InsyaAllah.

Bangga rasanya dapat ajar orang mengaji. Bukan rasa hebat..tak..bukan bukan..cuma terfikir yang ilmu tu akan kekal sampai bila2..bahkan bertambah-tambah lagi. Baru2 ni kami melawat Mak Ngah & PakNgah; guru mengaji izu dekat kampung mase kecik2 dulu. Izu bagitau la yang izu sekarang ni ajar mengaji dekat Selayang. Mak Ngah kate, " uih..baguih la..berkaat Mak Ngah dgn Pak Ngah ajaq koghang(adik beradik izu) masa kecik2 dulu.."..lbih kurang mcm tu la Mak Ngah cakap..dgn lidah utara yg dah bercampur baur dgn loghat pahang. Terasa puas hati izu bile dengar Mak Ngah cakap macam tu. Mungkin ayat itulah jugak yang izu akan cakap di kemudian hari nnti..InsyaAllah.

Alhamdulillah.. Ada rezeki lebih sikit daripada 2 tempat kerja ni. Lepas la jugak utk bayar sewa rumah kami tu. Kalau ade projek design sikit, dpt duit lebih sikit. Kalau takde, cukup-cukup makan je le...

'Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari AlQuran dan mengajarkannya"
HR Bukhari

4 comments:

halim qittun said...

ajar ngaji? bgus btol..kt umah mak halim ade ngajar ngaji..kdg2 minx halim ganti ajar..
bile aja iqra' trutamnye memang kne byk bsabar..sebb kdg2 dak2 ni tau ngapal je..yg best nye bile ajar ngaji, kite dpt wat mcm2 teknik nk bg diorang faham dan ingat..coth kne ulang smpi 4 5 kali..klu diorang ngaji ngan halim kne bce smpi 4 5 kali bru leh blik..klu mak n abah aja dorang nek lemak..

tringat mse zaman halim ngaji dlu..muqaddam tu siap kne eja lg, da tu bce 10 kli bru leh blik..zaman skang dak2 bruntung..
apepun jmput la dtg blog halim..bg pendapat..pasal nme blog, halim cdg nk tukr

azree hanifiah said...

Huhu.. Pernah gak dulu ganti kawan ngajar budak ngaji selama seminggu.. Semua umur 6-7 tahun.

Boleh pengsan setiap hari... =)

izuqila said...

Halim> ha'ah la..mase kecik dulu kene eja satu2..skrg ni terus sebut bunyi..agaknye sbb tu diorang susah nak ingat huruf&sebutannye tak..
iAllah..nanti kami lawat blog halim bersame2..hehe..

Azree> mmg letih sikit ajar budak2 kecik..lagi letih kalau ulang byk kali pun tak ingat2..pastu suara ciput yang terrramat..kena letak telinge dekaaat dgn mulut die..baru jelas..pulak tu tempat mengaji tepi jalan..bunyi kete lg kuat..tensen sey...

ummuabdullahsyaakir said...

Salam dh lma tak dtg blog Qila ni,harp Qila sht selalu.
Bagus Qila nak ajr mngaji,cuma Qila nk kena byk sabr..budk2 mmg cept mghafal,kenalh cuba mcm cara nk bagi mereka seronk + faham apa yg diblejar.